Բաթումում տեղի կունենա Ադրբեջանի, Վրաստանի և Թուրքիայի պաշտպանության նախարարների եռակողմ հանդիպումը։ Ըստ լրատվամիջոցների՝ հանդիպումներում նախատեսվում է քննարկել ռազմական համատեղ համագործակցության նոր հեռանկարները, ինչպես նաև տարածաշրջանային անվտանգության և փոխադարձ հետաքրքրություն ներկայացնող այլ հարցեր։               
 

«Ալիևան վրդովվել էր, որ հայերը «եկել-գրավել են» մրցույթը»

«Ալիևան վրդովվել էր, որ հայերը «եկել-գրավել են» մրցույթը»
22.11.2013 | 11:46

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրաֆիկ, գեղանկարիչ, դիզայներ, գեղեցիկ արվեստների ակադեմիայի ռեկտոր ԷԴՈՒԱՐԴ ՍԵԴՐԱԿՅԱՆԸ, որի մասին Հայաստանի Հանրապետության ժողովրդական նկարիչ և Ռուսաստանի Դաշնության վաստակավոր նկարիչ Զաքար Խաչատրյանը գրում է, թե Սեդրակյանի գործերը դասական արվեստի լավագույն ավանդույթների շարունակությունն են` իրենց մշտական զարգացման մեջ:
Հոկտեմբեր ամսին Հայաստանի նկարիչների միությունում կայացել է Էդուարդ Սեդրակյանի անհատական ցուցահանդեսը: Այդ օրերին էլ մենք հանդիպել ենք և զրուցել նկարչի հետ:

«ԹԵՄԱՆ, ՏԵՂԱՆՔԸ, ՏԵՂԱՆՔԻ ՓԻԼԻՍՈՓԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ԹԵԼԱԴՐՈՒՄ ԵՆ, ԹԵ ԻՆՉՊԻՍԻՆ ՊԻՏԻ ԼԻՆԻ ՄՈՏԵՑՈՒՄԴ»


-Պարոն Սեդրակյան, Ձեր անհատական ցուցահանդեսը կարծես ճամփորդական նոթերի ամփոփում լինի: Յուրաքանչյուր տեղավայր ասես մի յուրօրինակ խթան է Ձեր գեղանկարչական երևակայության համար, այո՞:
-Նման հարցադրում երբեք չի եղել իմ ստեղծագործությունների առնչությամբ: Ինքս էլ երբեք այդ մասին չեմ մտածել, բայց երբ ցուցահանդեսի նկարներն ի մի բերվեցին, կախվեցին, ես էլ, ուրիշներն էլ նկատեցինք, թե որքան շատ տեղերում եմ ես եղել, որքան շատ տեղերում եմ նկարել: Նույնիսկ իմ երկրաբան ծանոթներից մեկն ասաց, որ իր մասնագիտության հետ կապված շատ բաներ է տեսնում իմ նկարներում, և որ որոշակի կապ է առկա իմ ցուցահանդեսի և տուրիզմի միջև: Սա ոչ թե հատուկ մտածված ծրագիր է եղել, այլ հանգստի իմ ձևի արտահայտությունն է: Ես պարզապես մեկնել եմ հանգստանալու, իսկ իրականում` աշխատելու: Ինձնից միշտ անպակաս են նկարելու պարագաները: Եվ իմ բոլոր ճամփորդությունների ժամանակ, լինի դա գործուղման նպատակով, թե հանգստի, ես նկարում եմ: Տարիների ընթացքում կուտակվել են այս նկարները, և ցուցադրությունն անելուց հետո հասկացա, որ իմ ճամփորդական բոլոր երթուղիներն առկա են այս նկարներում:
-Անկախ այն բանից, թե ինչ եք պատկերել Ձեր նկարներում` Մոնեի տունը, Փարիզի Աստվածամոր տաճարը, Ռոդենի թանգարանը, Դսեղը, թե Դիլիջանը, ամեն ինչ ասես անցկացրել եք Ձեր հայացքի միջով, և մենք էլ` դիտողներս, այդ հայացքի միջով ենք տեսնում այն ամենը, ինչ կա Ձեր նկարներում: Բայց պատկերը միանգամից փոխվում է, երբ հասնում ենք այն կտավներին, որոնցում Զորաց քարերն են և Անին: Այս նկարներում ասես երկրորդական պլան է մղված Ձեր ստեղծագործական ձեռագիրը, և գերիշխողի, թելադրողի դիրքում են պատկերվող օբյեկտները: Սա կանխամտածված ստեղծագործական մոտեցո՞ւմ է, թե՞ Ձեր կամքից անկախ ստացված վերջնարդյունք:
-Թեման, տեղանքը, տեղանքի փիլիսոփայությունը թելադրում են, թե ինչպիսին պիտի լինի մոտեցումդ: Զորաց քարերի տարբերակը, իհարկե, շատ ավելի դեկորատիվ է, շատ ավելի պարզ: Անիի դեպքում մի քիչ ավելի սուբյեկտիվ է եղել մոտեցումս: Անիի մայր տաճարը, տաճարի գլխավոր մուտքը պատկերող կտավներում հենց իմ ձեռագիրն է: Զգացվում է դրանցում իմպրեսիոնիզմի շունչը: Ամեն բան թելադրում է տվյալ պահի քո զգացողությունը: Ինչ է գալիս քո մեջ և ինչ է դուրս գալիս քո միջից. սա է որոշիչը, ու սա անբացատրելի մի բան է: Ինչպե՞ս բացատրես զգացողությունը: Դա բացատրվում է միայն կատարված աշխատանքով, այն տողերով, որ գրում ես, այն հնչյուններով, որ երգում ես, այն գույներով, որոնցով նկարում ես: Նկարեցիր, խոսքդ ասացիր, դա է բացատրությունը: Ես, ինչպես և բոլոր այն նկարիչները, ովքեր ազնիվ են մնում իրենք իրենց և բնության, նատուրայի հանդեպ, նկարելիս չեն մտածում, որ իրենք այսինչ բանն այսպես պիտի նկարեն: Երբ սկսում ես աշխատել, անհասկանալի մի վիճակում ես հայտնվում, վերանում ես իրականությունից ու սթափվում ես, երբ արդեն ավարտված է լինում գործը:


«ԵՐԲ ԱՎԱՐՏԵԼ ԷԻ ԹԵՐԼԵՄԵԶՅԱՆԻ ՈՒՍՈՒՄՆԱՐԱՆԸ, ԴԻԶԱՅՆԸ ՆՈՐ ԷՐ ՄՈՒՏՔ ԳՈՐԾԵԼ ՄԵԶԱՆՈՒՄ` ՈՐՊԵՍ ՄԱՍՆԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ»


-Խոսենք դիզայնի մասին: Եթե գեղանկարչությունը, ինչպես և արվեստի շատ այլ ճյուղեր ավանդական են, ունեն դարերի պատմություն, եթե այդ ուղղությունների ժամանակակից զարգացումների հիմքում վաղուց ի վեր ձևավորված դպրոցների, մեթոդների համակարգն է դրված, ապա դիզայնը չունի ավանդույթ` այդ բառի դասական իմաստով. այն նոր արվեստ է, նոր իրողություն և գոնե մեր տարածքում զուտ հետխորհրդային երևույթ է: Ինչո՞վ Ձեզ գրավեց դիզայնը, որը Ձեր դեպքում ոչ միայն ստեղծագործական դաշտ դարձավ, այլև մանկավարժական գործունեության ոլորտ:
-Իմ բախտը բերել է ուսուցիչների հարցում: Նկարում եմ 1954 թվից: 1958-ին ընդունվել եմ Թերլեմեզյանի ուսումնարանի գեղանկարչության բաժին: Եթե իմ մորից գենետիկորեն ինձ անցել է նկարելու շնորհքը, ապա իմ ուսուցչի` Սուրեն Ղազարյանի շնորհիվ այդ ամենն իմ մեջ արմատավորվել է որպես մասնագիտություն: Նա իմ մեջ ներդրել է այն սաղմը, որի շնորհիվ ես դարձել եմ այն, ինչ դարձել եմ: Մինչև Սուրեն Ղազարյանի կյանքի վերջին օրերը մենք բարեկամներ ենք եղել, շփվել ենք միմյանց հետ: Հետագայում էլ ունեցա լավ ուսուցիչներ: Երբ ավարտել էի Թերլեմեզյանի ուսումնարանը, դիզայնը նոր էր մուտք գործել մեզանում` որպես մասնագիտություն, և իմ ուսուցիչներն ինձ խորհուրդ տվեցին գնալ այդ ուղղությամբ: Ես չէի կարողանում տրամադրվել, հավատալ, որ այդ ասպարեզում հաջողություն կունենամ, բայց ուսուցիչներս ինձ համոզեցին: Նրանք ասացին, որ ես արդեն գեղանկարիչ եմ, ու ժամանակն է, որ նոր մասնագիտացում ձեռք բերեմ: Ես գեղարվեստաթատերական ինստիտուտի գրաֆիկական դիզայնի ֆակուլտետի առաջին շրջանավարտը դարձա: Բուհն ավարտելուց հետո դասավանդել եմ մանկավարժական ինստիտուտի գծանկարի ամբիոնում: Երբ իմացան, որ նաև դիզայնի մասնագետ եմ, առաջարկեցին ղեկավարել դիպլոմային աշխատանքներ դիզայնի թեմայով: Այդպես դիզայնը` որպես առարկա, մտավ մանկավարժական ինստիտուտ: Ստացվեց այնպես, որ և՛ գեղանկարչության, և՛ դիզայնի ասպարեզներում ոչ միայն ես դրսևորվեցի, այլև ունեցա իմ սաները:
-1996 թվականին հիմնադրել եք գեղեցիկ արվեստների ակադեմիան: Ովքե՞ր են այդ բուհի սաները, ի՞նչ շրջանավարտներ է տվել այն մինչև այսօր, որոնցով կարող եք ներկայանալ, հպարտանալ:
-Մեր շրջանավարտներից շատերով կարող եմ հպարտանալ:
-Գիտեմ, որ Էմփորիո Արմանիի ստուդիայում աշխատող շրջանավարտ ունեք, այո՞:
-Այո՛: Դա Ռիմա Կազումյանն է: Նրան մի առիթով այսպես էին բնորոշել. «Արմանիի նորաձևության կայսրության չորրորդ դեմքը»: Մանկավարժական ինստիտուտում դասավանդել եմ քսաներեք տարի: Երբ սկսեցին ձևավորվել մասնավոր բուհերը, ես սկզբում դասավանդում էի մի այդպիսի հաստատությունում, բայց հետո որոշեցի ստեղծել իմ բուհը և իրագործել իմ նպատակները, աշխատել իմ ծրագրով: Իր հիմնադրման օրից առայսօր գեղեցիկ արվեստների ակադեմիան գործում է` անընդհատ ավելացնելով հաղթանակները, ձեռքբերումները:


«ԺՅՈՒՐԻՆ ՆԱԽԱԳԱՀՈՒՄ ԷՐ ԱԼԻԵՎԱՆ, ՈՐ ԻԼՀԱՄ ԱԼԻԵՎԻ ՄՈՏ ԱԶԳԱԿԱՆՈՒՀԻՆ ԷՐ»


-Կարծեմ` Դուք դրսում ավելի շատ եք ներկայանում, քան այստեղ` Հայաստանում:
-Ցավոք, այդպես է: Ես կցանկանայի, որ հակառակը լիներ, թեև դրսի աշխարհն էլ շատ կարևոր բան է: Բուհն իր գործունեության տասնյոթ տարիների ընթացքում հանրապետական և միջազգային ավելի քան յոթանասուն մրցույթների ու ցուցահանդեսների է մասնակցել: Արդյունքում Հայաստան ենք բերել երեք «Գրան պրի» միջազգային մեծ մրցույթներից: Հատկապես մեկի մասին խոսեմ: Ստրոգանովի անվան ինստիտուտը կազմակերպեց «Երիտասարդ դիզայներների փառատոն», որին մասնակցեցին ԱՊՀ երկրների քսաներկու ուսումնական հաստատություններ: Հայաստանը ներկայացնում էինք մենք, և շահեցինք «Գրան պրի»:
-Այդ մրցույթի ժամանա՞կ է Ադրբեջանի նախագահի ազգականուհին նախագահել ժյուրին:
-Որտեղի՞ց գիտեք, որ այդպիսի բան է եղել:
-Դե՜, ես «կոմպրոմատներ» եմ հավաքում իմ զրուցակիցների մասին` նրանց հանդիպելուց առաջ:
-Չէ՜, այդ մրցույթում չէր Ալիևան: Դա ուրիշ մրցույթ էր, որ կոչվում է «Ազգային հագուստի բարձր մոդայի մրցույթ» և անցկացվում է Մոսկվայում ամեն տարի: Հիմնադիր ղեկավարն է Ռաուշան Կանապյանովան Ղազախստանից: Մրցույթներից մեկի ժամանակ ժյուրին նախագահում էր այդ կինը` Ալիևան ¥անունը չեմ հիշում¤, որ Իլհամ Ալիևի մոտ ազգականուհին էր: Հայաստանից մասնակցում էինք մենք` մոտ վեց հավաքածուով, իսկ Ռոտերդամից, զարմանալի պատահականությամբ, մասնակցում էր իմ նախկին ուսանողուհին, որին դասավանդել էի մանկավարժական ինստիտուտում: Կային հայ մասնակիցներ նաև Մոսկվայից: Մի խոսքով` բազմաթիվ հայեր էին ներկայացված այդ մրցույթում: Ալիևան նախ վրդովվել էր, որ հայերը` իր խոսքով «եկել-գրավել են» մրցույթը: Ապա վրդովմունքն ավելի էր մեծացել, երբ բաշխվել էին մրցանակները: Անվանակարգերից մեկում առաջին մրցանակը բաժին էր ընկել Կրասնոդարը ներկայացնող հայուհուն: Ռոտերդամից եկած իմ նախկին ուսանողուհին առաջին մրցանակի էր արժանացել մեկ այլ անվանակարգում: Մենք նվաճել էինք մեկ երկրորդ, երկու երրորդ մրցանակ: Այս «հարվածը», իհարկե, դժվար էր տարել Ալիևան:

«ԻՆՁ ԴՈՒՐ Է ԳԱԼԻՍ, ԵՐԲ ԹԵԼԱԴՐՈՂԻ, ՈՐՈՇՈՂԻ ԴԵՐՈՒՄ ԵՄ»


-Ձեր ընտանիքում այսօր երեք նկարիչ է ապրում` Դուք և Ձեր երկու դուստրերը: Ավելին, մեծանում է ևս մեկ ապագա նկարիչ` Ձեր թոռնիկը: Ինչպիսի՞ հարաբերություններ են Ձեր միջև մասնագիտական դաշտում: Դուք դեռ շարունակո՞ւմ եք մնալ ուսուցիչ և գերիշխող դիրք զբաղեցնող սուբյեկտ այս առումով, թե՞ հանգամանքների բերումով Ձեր դիրքերը զիջում եք ընտանիքի մյուս նկարիչ անդամներին:
-Ե՛վ իրենք են որոշումներ ընդունում, պայմաններ թելադրում, և՛ ես: Հստակ բաժանում չկա այս հարցերում: Ճիշտ է` ես երևի թե դիկտատորի որակներ ունեմ իմ մեջ. ինձ դուր է գալիս, երբ թելադրողի, որոշողի դերում եմ: Հատուկ չեմ ցանկանում, որ այդպես ստացվի, ինքնաբերաբար է ստացվում, որովհետև ես շատ խստապահանջ եմ իմ բնույթով: Եվ իմ այդ խստապահանջությունը ժառանգաբար փոխանցվել է նաև դուստրերիս: Հիմա էլ նրանք են դասավանդում և շատ խստապահանջ ուսուցիչներ են իրենց սաների նկատմամբ: Նրանց ստեղծագործության հիմքում ևս իմպրեսիոնիստական ուղղությունն է: Ես, լինելով իրենց հայրը, ի վերջո, նաև ուսուցիչն եմ, ու սա շատ բան է որոշում մեր հարաբերություններում: Թեև անպայման պիտի ասեմ, որ նրանք ունեն իրենց մեծ ուսուցիչը: Դա անվանի գեղանկարիչ Զաքար Խաչատրյանն է, որն իմ դուստրերին իր լավագույն ուսանողներից է համարում: Զաքարը մեր փայլուն գեղանկարիչներից է, իմպրեսիոնիստական նկարչության կարկառուն դեմքերից մեկը Հայաստանում: Եվ նրա ուսուցման ազդեցությունը որոշակիորեն առկա է իմ դուստրերի նկարչության մեջ: Այնպես որ, դուստրերս մասնագիտական հարցերում ունեն իրենց համար այդ մեծ հեղինակությունը: Ես չեմ միայն նրանց համար ուսուցիչ և օրինակ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2295

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ